لزوم پیوست فرهنگی برای رعایت ضوابط در دوچرخه سواری/ انحصار در نگاه اسلام وجود ندارد

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) بر لزوم تهیه و تدوین يك بسته فرهنگي تحت عنوان آيين نامه‌اي براي رعايت ضوابط در ورزش دوچرخه سواري تاکید کرد.


به گزارش روابط عمومي فدراسیون دوچرخه به نقل ازهيات دوچرخه سواري فارس، حجت الاسلام عليرضا حدائق در ديدار با اعضاي هيات رئيسه هيات دوچرخه سواري استان فارس با تصريح بر اينكه اسلام با ورزش، تفريح و گردش مخالف نيست، گفت: دوچرخه سواري مانند بسياري از رشته‌هاي ورزشي حق هر زن و مرد مسلماني است و خداوند هم در قرآن تفاوتي ميان زن و مرد نگذاشته است.

او با تاكيد بر اينكه اصل دوچرخه سواري به عنوان يك ورزش سالم و معقول، امري مسلم است، افزود: متاسفانه گاهي تندروي و گاهي كندروي‌هايي در اين حوزه انجام  شده، در حالي كه اسلام دين اعتدال و ميانه روي است 
و ما هم در جامعه‌اي اسلامي زندگي مي‌كنيم كه شئونات اسلامي بايد در آن رعايت شود.

 مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بايد يك بسته فرهنگي در ورزش دوچرخه سواري تحت عنوان آيين نامه‌اي براي رعايت ضوابط تهيه و تدوين شود، گفت: همانگونه كه رانندگي حق همه است اما بايد گواهينامه داشت يا اگر گواهينامه داشته باشيم و سوء استفاده كنيم، برخورد قانوني با ما انجام خواهدشد
لذا در اصل ورزش دوچرخه سواري هم منع شرعي وجود ندارد اما بايد يك پيوست و ساختار مشخصي براي انجام آن وضع كرد.

حجت‌الاسلام حدائق مجددا با بيان اين نكته كه اسلام دين تفريح است، خاطرنشان كرد: هر چيزي كه به عنوان يك ارزش توسط عقلا تاييد مي‌شود ريشه در دين ما دارد اما با افراط يا تفريط مي‌خواهيم از آنها استفاده كنيم در حالي كه بايد اعتدال را سرلوحه قرار داد.

او با تصريح بر اينكه انحصار در نگاه اسلام وجود ندارد، عنوان كرد: حضرت زهرا(س) به عنوان يك زن مسلمان هم در پشت جبهه‌هاي جنگ بود و هم بانويي اجتماعي، نويسنده، خطيب، مادر و همسر نمونه بود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)
اضافه كرد: زن بايد حضور اجتماعي داشته باشد اما با حفظ ارزش‌ها چرا كه ما مسلمانيم و لائيك نيستيم.

حجت‌الاسلام حدائق همچنين خطاب به اعضاي هيات رئيسه هيات دوچرخه سواري توصيه كرد كه بايد اقدامات اين هيات به گونه‌اي باشد كه كسي به آنها خرده نگيرد.

او با تاكيد بر اينكه بايد مجوز دوچرخه سواري به افراد داده شود تا با لحاظ مسائل اجتماعي و ارزشي امر دوچرخه سواري انجام شود، خواستار اعمال ضابطه‌ها در اين رشته ورزشي براي جلوگيري از فساد شد.

حجت الاسلام حدائق همچنين وجود كارت يا گواهينامه اخلاقي براي دوچرخه سواري با مجوز رسمي از هيات متبوع را يك راهكار براي پاسخ به بخشي از مطالبات اين رشته ورزشي عنوان كرد.

رئيس هيات دوچرخه سواري فارس نيز در اين جلسه با اشاره به دو بخش كورسي و كوهستان به عنوان گرايش‌هاي مهم دوچرخه سواري، بيان كرد: فارس در بخش كوهستان قطب كشور محسوب مي‌شود.

محمد جواد كشاورز خاطرنشان كرد: اين رشته ورزشي به ويژه در بخش بانوان موجب ايجاد مطالباتي شده و شرايطي براي تعيين تكليف خانواده‌ها در اين باره به وجود نيامده است.

او همچنين به دوچرخه‌هاي اشتراكي در سطح كلانشهر به عنوان يك موج 
جهاني اشاره و بيان كرد: دوچرخه سواري تنها رشته مجاز ورزشي است كه دوران كرونا اجازه فعاليت دارد و با شيوع اين بيماري افراد بيشتري از دوچرخه‌هاي اشتراكي در سطح كلانشهر شيراز  استفاده مي‌كنند

  • 09:07
  • 1399/06/23
  • 30914