قمری: اتفاق بسیار ارزشمندی که در ساخت تنه دوچرخه داشتیم

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران گفت: دوچرخه سواران ما در حال بدنسازی و تمرینات آماده سازی خودشان هستند و امکاناتی که در تهران داریم شاید در بعضی از شهرستان‌ها نداشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری به نقل از برنا، خسرو قمری رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران درخصوص برگزاری اردوهای تیم‌های ملی ایران در استان تهران بیان کرد: رشته دوچرخه سواری مثل رشته‌های دیگر که باید در سالن برگزار شوند، نیست. هم مسابقات و هم تمریناتش باید خارج در فضای روباز باشد و ورزشکاران ما عموما در فضاهایی تمرین می‌کنند که خارج از فضای داخلی تهران است. رکابزنان زمانی که سوار دوچرخه می‌شوند با طی کردن 30 و 40 کیلومتر در بیرون از تهران تمرینات خودش را انجام می‌دهد، ضمن این‌که بالاخره نیاز به بعضی زیرساخت‌ها و امکانات برای برگزاری اردوها داریم. دوچرخه سواران ما در حال بدنسازی و تمرینات آماده سازی خودشان هستند و امکاناتی که در تهران داریم شاید در بعضی از شهرستان‌ها نداشته باشیم.

وی افزود: بعضی از اردوهای دیگر هم در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان است که عمدتا در حال تست گیری و کارهای ارزیابی این بچه‌ها هستیم. بیشتر امکانات ما در تهران است اما چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که تمرینات تخصصی‌تر و طولانی‌تر باید به سمت استان‌های گرمسیر برود. برنامه‌ریزی کردیم که بخش جاده و کوهستان ما به استان‌های گرمسیر بروند و مقدمات کار انجام شده. قرار است طی یکی دو هفته آینده این قضیه اتفاق بیفتد و یکی از مسایلی که ما معمولا در شش ماهه دوم سال با آن روبه‌رو هستیم، همین موضوع است که مسابقات در کشورهای شرق آسیا در بهترین آب و هوا برگزار می‌شود اما ما در شش ماهه دوم سال در غرب آسیا و در آب و هوای سرد و آلودگی تمرین می‌کنیم.

قمری اظهار داشت: اگر شرایط را با شرق آسیا مقایسه کنیم، می‌بینیم که مسابقات کوهستانی که در غرب آسیا برگزار می‌شود، رکابزنان آن‌ها عملکردشان نسبت به کشورهای شرق آسیا بهتر است. آب و هوا، مسیر مسابقات و شرایطی که وجود دارد، باعث می‌شود یک مقدار عملکرد کار ما در شش ماهه دوم که مسابقات کم‌تر می‌شود، ضعیف‌تر از آن‌ها باشد. در حال حاضر تمام شهرهای بزرگ در سطح کشور با مسأله آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. ضمن این‌که برای رشته کوهستان که نیاز به مسیرهای کوهستانی دارد، در شهرهای جنوبی که کشور که الان گرم هستند، چنین مسیرهایی وجود ندارد. رکابزنان ما عمدتا باید در مسیرهای جنگلی و رودخانه‌ای تمرین کنند اما اگر برویم به سمت جنوب این شرایط را نداریم. با وجود این مسایل، کارهای مقدماتی تیم‌های ملی را انجام دادیم. امیدواریم در فرصتی که داریم برای پیش آمادگی دوچرخه سواران، از ظرفیت‌های استان‌های مختلف استفاده بیشتری داشته باشیم.

رییس فدراسیون دوچرخه‌سواری عنوان کرد: حدود یک سال تا المپیک 2020 توکیو مانده است، حدود 50 الی 30 قطعه دوچرخه تولید کردیم و اتفاق بسیار ارزشمندی که در ساخت تنه دوچرخه داشتیم. همچنین در بخش تولیدات لباس دوچرخه که قبلا باید کلی هزینه برای تهیه آن می‌کردیم و کلی مشکلات برای خرید لباس داشتیم را حل کردیم. وسایل تمرینی که قبلا عمدتا از خارج از کشور وارد می‌شد، الان تولیدات داخلی با کیفیت بالایی را داریم.

وی در پایان گفت: کار بسیار ارزشمندی در چند وقت اخیر انجام دادیم که متأسفانه بخش رسانه‌ای توجه‌ای به آن نمی‌کند، موضوع مربوط به استعدادها و رده‌های سنی نوجوانان و جوانان است. اردوهای خیلی خوبی برای آن‌ها گذاشتیم، همچنین یک مسابقه در رده سنی جوانان به میزبانی مجموعه ورزشی تختی تهران برگزار کردیم که بیش از 80 نفر از سراسر کشور در آن حضور داشتند. این رقابت‌ها در تهران بود اما از سراسر کشور بچه‌های باانگیزه و خوبی آمده بودند. در فدراسیون دوچرخه سواری فقط اردو، مسابقات و نتیجه گرفتن نیست، در بخش همگانی و استعدادیابی یک سری کارهای خوبی در حال اتفاق افتادن است. در مسابقات قهرمانی آسیا اگر نتیجه خوشایند باشد، به بایگانی می‌رود اما اگر ناخوشایند باشد، همه شروع به انتقاد و نقدهای عجیب می‌کنند. همچنین کلاس‌های بین المللی مربیگری برگزار کردیم که یک مربی خیلی خوب از فدراسیون جهانی آمده بود که در بخش زیرساختی و آماده کردن ورزشکاران رده‌های سنی نوجوانان به ما کمک کرد.

خبرنگار: پرفام ذاکرانی