گزارش نشریه آلمانی اشپیگل

دوچرخه‌سواری، راهی برای دور ماندن از کرونا

 هنگام سخن گفتن از «فاصله‌گذاری اجتماعی» در حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند زیرا نه فقط به پاک ماندن هوا کمک می‌کند بلکه مقاومت مضاعف در برابر بیماری نیز برای بدن به همراه دارد.

 

 

نشریه اشپیگل در گزارشی به مزیت های استفاده از دوچرخه در شراط بحرانی کرونا اشاره کرد و نوشت: هنگامی که وزیر بهداشت «ینس اشپان» (CDU) هفته گذشته با راهنمایی هایی درباره چگونگی رفتار در بحران کرونا خطاب به مردم سخن گفت، به دوچرخه سواری نیز اشاره کرد: همه باید درباره «فاصله اجتماعی» فکر کنند که آیا می توانند قدم بزنند و یا به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، سوار زین شوند. به این ترتیب خطر همه‌گیری کاهش می‌یابد.
آلمان در حال حاضر با بسته شدن مغازه ها و اماکن عمومی، ممنوعیت سفر و کنترل مرزها، این تعطیلی را امتحان کرده است.
در حال حاضر اولویت اصلی دولت کاستن از شیب منحنی آلودگی تا حد امکان در بین مردم است. «گرد آنتس» متخصص بیولوژیست و رئیس پیشین مرکز کوکران در کلینیک دانشگاه فرایبورگ، دوچرخه‌سواری را فرصتی برای کاهش منحنی آلودگی به ویروس می داند.

همانطور که «میشائل بارسزوک» عضو انجمن فدرال پنومولوژیست ها، درمانگران خواب و تنفس (BdV) در شهر اولم توضیح می دهد، در شرایط کنونی خودداری از سوار شدن به اتوبوس ها و قطارها خطر ابتلا را کاهش می دهد زیرا ویروس کرونا به طور عمده از طریق قطرات تنفسی انتقال می یابد. از سوی دیگر احتمال ابتلا به چیزی در هنگام دوچرخه سواری «در حد صفر» است. به همین دلیل «آنتس» از «خودمراقبتی کامل» سخن می گوید. زیرا دوچرخه‌سواران نه تنها به طور خودکار فاصله خود را از دیگران حفظ می کنند، بلکه در معرض خطر آلودگی به دلیل لمس سطوح نیز قرار نمی گیرند.

طبق یک مطالعه، این پاتوژن(ویروس) تا ۹ روز می تواند روی سطوح زنده بماند و ممکن است همچنان آلوده کننده باشد. بنابراین هرگونه کنترل حمل و نقل عمومی کاهش خطر شیوع را به همراه دارد.
اما این امر در مورد دکمه های چراغ راهنمایی نیز صدق می کند، به همین دلیل آنتس خواستار ایجاد یک فاصله‌گذاری عمومی در هر گوشه و کنار خیابان شلوغ و همچنین تجهیز اتوبوس ها و قطارها به دستگاه های ضدعفونی کننده است. در این میان دوچرخه سواری از نظر گسترش همه گیری ویروس، بی ضرر است، همچنین حتی اگر خودتان آلوده باشید، قدرت محافظت بیشتری در برابر دیگران دارید.

برای مقابله با بیماری ریوی کرونا، دوچرخه سواری علاوه بر این که اهمیت بیشتری پیدا می کند، می تواند اثر پیشگیرانه ای داشته باشد. کسانی که به طور منظم حتی در اوقات فراغت رکاب می زنند، فشار خون خود را کاهش می دهند(اگر دچار فشار خون بالا باشند).
بارسزوک توصیه می کند که افراد دیابتی بهتر است ورزش کنند. موسسه رابرت کخ (RKI) در تارنمای خود می نویسد، دیابت و بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، صرف نظر از سن، از جمله بیماری های اساسی هستند که خطر ابتلا به یک دوره شدیدتر Covid-۱۹ را بیشتر می کنند.
دوچرخه سواری همچنین می تواند تأثیر مثبتی بر افراد فاقد بیماری از قبل بگذارد: ماهیچه های ریه اساسا در ورزش های استقامتی آموزش می بینند. با دوچرخه سواری مداوم، دستگاه تنفسی نیز به خوبی تهویه و خون بهتری از آن تامین می شود: «شما با شدت بیشتری نفس می کشید، یعنی ریه های خود را به خوبی تمیز می کنید.»

بارسزوک در تمرین گروهی، بسیاری از بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی (COPD) را معالجه می کند، بیشتر این بیماران افراد سیگاری هستند. به گفته این متخصص زنان و زایمان، این افراد به خصوص در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند؛ اگر به داده های چین نگاه کنید، مردانی که سیگار می کشند و مبتلا به COPD هستند، بیشترین گروه در معرض خطر بوده و میزان مرگ و میر آنها نزدیک به ۵۸ درصد است. در حالی که در مورد افراد عادی حداکثر از مرگ و میر ۸ درصدی سخن می گوییم.
براساس آمار اعلام شده، تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار نفر در آلمان به ویروس کرونا مبتلا شده که از این تعداد بیش از ۲ هزار نفر جان باخته اند.