گفت وگو با شکری کاپیتان تیم ملی کوهستان

کراس کانتری رابطه مستقیم با ارز دارد و آسیب جبران ناپذیری خواهد خورد/ دوست دارم در آکادمی فراز تجربیات 17 ساله ام را در اختیار جوانان بگذارم

تنها مدال انفرادی بزرگسالان در کراس کانتری آسیا را کسب کرده و با اینکه هنوز کاپیتان تیم ملی کوهستان است اما معتقد است می تواند ماحصل 17 سال تجربه اش را در آکادمی فراز در اختیار دوچرخه سواران جوان قرار دهد.


فراز شکری کاپیتان تیم ملی کوهستان ایران در گفت و گو با سایت فدراسیون می گوید: این آکادمی ، ایده ای برگرفته از ۱۷ سال دوچرخه سواری در سطح حرفه ای است. سال هایی که در آن توانستم ۹ مدال طلای قهرمانی کشور ، مدال برنز تیم ریلی قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ و اولین و تنها مدال انفرادی بزرگسالان به رنگ  نقره در رشته کراس کانتری  ۲۰۱۸ قهرمانی آسیا را کسب کنم .

وی افزود: با توجه به سه سال لژیونریم در تیمهای اروپایی Istanbul spor 2009 ، Giant liv polimedical 2019 و حضور در بیش ۳۵ مسابقه در سطح بین المللی ، 4 دوره مسابقات world cup ، ۲ دوره بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ و مشکلات عدیده ای که برخی از دوچرخه سواران در مسابقات داشتند تصمیم گرفتم تا تجربیاتم را با افتتاح آکادمی مدرن برای انتقال اطلاعات و تجارب از سطح ابتدایی تا پیشرفته در اختیار علاقمندان قرار دهم .

کاپیتان تیم ملی در ادامه اظهار داشت: آکادمی فراز مطابق با استاندارد های روز اروپا برای تربیت بدنی ، فکری و شخصیتی مشتاقان این رشته در هر سطح و رده سنی کار می کند. در حال حاضر ۳ فاز اصلی در محیط آکادمی راه اندازی شده و دو فاز آموزشی بر روی دوچرخه .

شکری خاطر نشان کرد: در اولین گام فرهنگ‌ سازی آکادمی ملی فراز بر آن شدیم‌ تا با در اختیار داشتن ابزار آلات  به روز برای اسکن هر چه دقیقتر لگن دوچرخه سواران ، اطلاعاتی صحیح را برای انتخاب زین مناسب دوچرخه در اختیار علاقمندان قرار بگیرد . از آن جایی که نشیمنگاه دوچرخه سوار یکی از مهم ترین اعضای پر برخورد بدن با دوچرخه به حساب می آید ، و با توجه به نارضایتی تعداد زیادی از دوچرخه سواران آماتور و حرفه ای از دردهای ناشی از لگن  ، با همکاری شرکت انرژی موتور (جاینت ایران) سعی داریم تا این مشکل را بر طرف کنیم .

دارنده مدال نقره آسیا در ادامه افزود : دومین گام فرهنگ‌ سازی آکادمی‌ ملی فراز - سالهاست که ورزشکاران جهان با پارامتری بنام ضربان‌ قلب، تمرینات ورزشی خود را کنترل و با توجه به تغییر نمودارها و اعداد افت وخیز عملکردی را دنبال می کنند. در سالهای اخیر پارامتری با درصد خطای بسیار کمتر از ضربان قلب ، دوچرخه سواران را مجاب به یادگیری و استفاده از پاورمتر کرده است . سعی داریم در ادامه فرهنگ سازی ورزشی آکادمی ملی فراز  و ورزش پاک ، با در اختیار داشتن ابزار به روز ، بتوانیم آنالیز توانی و قلبی ورزشکاران  و همچنین طراحی هر چه دقیقتر تمرینات ماهانه دوچرخه سواری را  فراهم سازیم .

در ادامه وی افزود : در گام سوم آکادمی ملی بخش بایک فیت راه اندازی شد . پروسه بایک فیت به معنی موقعیت صحیح شما بر روی دوچرخه به شما این‌ اجازه را میدهد که هر چقدر طولانی تر و با فشار بیشتر ولی به راحتی بر روی دوچرخه ، سواری کنید .یک بایک فیت خوب از صدمات ناشی از استایل نادرست شما بر روی دوچرخه، جلوگیری کند. صدماتی از قبیل‌ درد گردن - درد کتف و سرشانه - درد کمر - زانو درد - مچ‌ درد - دیسک کمر- درد سیاتیک و حتی قوز پیدا نکردن کمر بعد از ماه ها و سالها دوچرخه سواری مداوم . البته ما در دو فاز آموزشی بر روی دوچرخه کلاسهای خصوصی ۹۰ دقیقه ای برای رفع ایرادات و  پکیج کامل تمرینات بخش حرفه ای که شامل ۳ شاخه تغذیه حرفه ای و مکملهای وابسته به آن تمرینات اصلی و اصلاحی در بدنسازی مطابق با الگوهای حرکتی رشته دوچرخه سواری و تمرینات تخصصی دوچرخه سواری با توجه به فصل  بهمراه آنالیز هر روز ورزشکاران انجام می دهیم .

شکری در ادامه اظهار داشت : ما با در اختیار داشتن ۳ دستگاه  وات بایک watt bike برای انجام تستهای قدرتی و انفجاری یک دستگاه هوشمند برای آنالیز ورزشکاران نیمه استقامت و استقامتی همچنین دستگاه بایک فیت bike fit شرکت جاینت که این امکان را به بایک‌فیتر برای تغییر هر نقطه از دوچرخه در کسری از ثانیه میدهد  و جدید ترین و نادر ترین کیت اسکن لگن که بر اساس شکل استخوان بندی لگن هر شخص اطلاعات دقیقی را در اختیار دوچرخه سوار برای انتخاب زین می گذارد می توان گفت مجموعه ای مطابق با استاندارد های اروپا گردآوری کنیم.

کاپیتان تیم ملی کوهستان درباره مشکلات فعلی کراس کانتری گفت: این رشته رابطه مستقیم با ارز دارد و اگر شرایط کشور به حالت عادی بازنگردد یکی از رشته هایی که آسیب جبران ناپذیری خواهد خورد دوچرخه سواری خواهد بود. شرکت انرژی موتور همراه ۷ ساله بنده برای حمایت نماینده ایران در عرصه های داخلی و جهانی بوده و هست خورسندم  که سعادت همکاری با این مجموعه و جناب نیکبخت را در طی دوران قهرمانیم داشتم ایشون هم از زحمت کشان رشته کوهستان در سالهای اخیر بودند

وی درباره اینکه چرا اخیرا برخی از دوچرخه سواران از جمله (خدایاری ) در مصاحبه های خود عنوان می دارند اولین مدال آور کوهستان هستند در حالی که این عنوان برای شما ثبت شده می گوید : دراین باره نمی دانم چه باید گفت ولی اولین و تنها  مدال انفرادی بزرگسالان ایران در رشته کراس کانتری در سال ۲۰۱۸ در شهر cebu کشور فیلیپین  با حمایت فدراسیون و شرکت انرژی موتور بنام بنده ثبت گردید .