بررسی نقاط علمی و اجتماعی دوچرخه سواری بانوان در جامعه

کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون دوچرخه سواری در راستای ترویج فرهنگ درست دوچرخه سواری اقدام به تهیه مقاله ای علمی و اجتماعی درباره نقاط ضعف و قوت دوچرخه سواری بانوان کرده است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری ،امروزه دوچرخه سواری بانوان بیشتر از همیشه رواج پیدا کرده تا جایی که بیشتر شاهد دوچرخه سواری زنان هستیم تا مردان. در این مقاله به نکات اساسی همچون مسائل آمادگی جسمانی، نشاط و سرگرمی ، مسائل فرهنگی و کاربرد مناسب دوچرخه توسط بانوان پرداخته ایم.

دوچرخه به عنوان یک وسیله مؤثر در تسهیل رفت و آمد و کاهش ترافیک مطرح است. به علاوه معضل آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، به اهمیت دوچرخه سواری به عنوان یکی از شیوههای مطلوب سفرهای درون شهری افزوده است. درطول دو دهه گذشته استفاده از دوچرخه به طور معناداری در کشورهای اروپایی نظیر دانمارک، آلمان، سوئد و هلند افزایش یافته است. ارزان بودن نسبی قیمت و راحتی استفاده از آن سبب می شود که غالب افراد جامعه بتوانند آن را تهیه کنند. دوچرخه از نظر مصرف انرژی با صرفه ترین وسیله نقلیه است. بنابراین دوچرخه سواری همانند پیاده روی، سالم و متناسب با محیط زیست است.همچنین در جهت افزایش جمعیت جامعه تحقیقات نشان داده که  فعالیت بدنی مناسب  با استفاده از دوچرخه کارسنج در دوران بارداری نه تنها موجب صدمه به جنین و مادر نمی شود بلکه انجام زایمان را آسانتر و تولد فرزندی سالمتر را تضمین میکند.

زنان به عنوان پایه های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت رشد و اعتلاء جامعه هستند و به دلیل این جایگاه حساس، سلامت زنان از اهمیت خاصی برخوردار است. با گسترش شهرنشینی و ورود وسایل ماشینی در خانه، که از قابلیتهای صنعتی شدن محسوب می شود، فعالیتها و تحرکهای جسمانی زنان کاهش پیدا کرده است. این پدیده فرصتی برای اندیشه گذراندن اوقات فراغت به مثابه بعدی از سبک زندگی افراد فراهم آورده است. ورزش، در معنای امروزین آن، مقولهای چندبعدی است. ورزش مفهوم خود را به منزله یک نقش اجتماعی لاینقطع گسترش داده و زمینههای هرچه وسیع تری را دربر گرفته است.

فواید فیزیولوژیکی ، روانی و اجتماعی دوچرخه سواری

  • افزایش حجم عضلات
  • کاهش چربی 
  • افزایش قدرت علی الخصوص در عضلات  پاها
  • کاهش استرس  
  • کاهش آسیبهای زانو در سنین بالاتر از طریق افزایش قدرت عضلات نگهدارنه مفصل زانوها 
  • حفظ سلامت ریه ها و تنفس عمیق از طریق توسعه ظرفیت ریوی ، خواب بهتر و کاهش خون

اندامی در ارتباط با سطوح بی خوابی در مردان و زنان است, به همین دلیل داشتن اندامی خوب بهترین شانس ممکن برای خواب خوب شب است. دوچرخه سواری به طور خاص راهی خوب برای به دست آوردن فواید خواب ناشی از ورزش است، چرا که اضطراب را کاهش می دهد و باعث کاهش وزن می شود که هر دوی آن ها به بی خوابی کمک می کنند.)

  • ساختن سیستم قلبی و عروقی ومقابله با پیری است. یک مطالعه نشان داد که مردان بیش از 50 سال که 3 بار در هفته دوچرخه سواری می کنند, دچار ناتوانی کمتری می شوند. در زنان ,ورزش هوازی می تواند تا چند سال پیری را به تعویق بیندازد.
  • حفظ سلامت قلب و کاهش خطر بیماری قلبی
  • بهبود سطح کلسترول ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری یکی از بهترین راه ها برای افزایش کلسترول -hdl  کلسترول خوب - و کاهش کلسترول -ldl  کلسترول بد است.( مبارزه با سرطان )یک مطالعه به طور خاص در مورد دوچرخه سواران انجام شد و دریافت که که دوچرخه سواری می تواند احتمال ابتلا به سرطان در حال توسعه را تا 45 % کاهش دهد.( کنترل دیابت) از آنجا که دوچرخه سواری از گلوکز در سلول های ماهیچه ای شما استفاده می کند ،می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند که قند خون خود را تنظیم کنند.
  • افزایش قدرت مغز
  • اقزایش وعده های غذایی که می تواند به بخش گوارشی کمک کند 
  • بهبود فشار خون از طریق کمک به برگشت خون از پا به قلب 

 

نویسنده : مهدیه کوشکی