گفت وگو با علوی رئیس هیات خراسان جنوبی

احداث پیست دوچرخه سواری بیرجند در حاشیه جاده سلامت ضروری بود

 با وجود استعداد و علاقه فراوان به دوچرخه سواری در استان خراسان جنوبی اما دوچرخه سواران به دلیل نداشتن فضای مناسب برای تمرینات کورسی مجبورند در جاده های خطر آفرین تمرین کنند و با دلهره حادثه رکاب بزنند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری ؛ سید حمید علوی رئیس هیئت دوچرخه سواری استان خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر چهار پیست کورسی در کشور وجود دارد اما نیاز است با توجه به این که ورزشکاران این رشته مجبورند در جاده ها تمرین کنند و خطرات زیادی را به جان بخرند، این پیست در استان نیز ساخته شود.

به گفته «علوی» در تریال، پیست خوبی با همت شهرداری بیرجند ساخته شد که یکی از بهترین پیست های کشور است و در رشته کوهستان هم با همت ورزشکاران پیست هایی در بیرجند، قاین و بشرویه احداث شده است هرچند برای تکمیل نیاز به اعتبار دارد. او همچنین تکمیل پیست دوچرخه سواری بیرجند در حاشیه جاده سلامت را ضروری دانست و افزود: نیاز این رشته بعد از اختصاص اعتبار مربوط به خرید تجهیزات است.

 

تمرین با 5 دوچرخه قدیمی

وی با تاکید بر این که دوچرخه سواری پرهزینه و افراد مستعد هم در این رشته زیاد است، ادامه داد: از نظر تجهیزات به جز پنج دوچرخه کورسی قدیمی که بیش از ۱۵ سال عمر دارد و نمی توان هیچ استفاده مفیدی از آن داشت، امکانات دیگری نداریم و قرار بود دو دستگاه دوچرخه تهیه شود که هنوز این وعده هم عملیاتی نشده است. او با اشاره به فعالیت ۷۰ دوچرخه سوار حرفه ای در استان ادامه داد: در بخش آقایان در تمام رشته ها نماینده داریم و بانوان فقط در استعداد های برتر و لیگ کوهستان و جوانان فعال هستند.

 

میزبانی تور بین المللی در برنامه

رئیس هیئت دوچرخه سواری در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری مجمع انتخاب رئیس هیئت استان با حضور رئیس فدراسیون در سال گذشته اظهارکرد: در این سفر در دیدار با استاندار قول هایی برای برگزاری یک دوره مسابقات بین المللی مطرح شد که امیدواریم با تحقق این وعده، امسال میزبان این رقابت باشیم.

وی میزبانی رقابت های قهرمانی تریال کشور مشابه سال گذشته یا برگزاری یک مرحله لیگ تریال کشور در استان را در فهرست پیشنهادها و برنامه های پیش روی هیئت در سال جدید بیان کرد و افزود: کرونا برنامه ها را به هم ریخت چون قرار بود برای رقابت استعدادهای برتر از ظرفیت مدارس استفاده شود که در وضعیت موجود مشخص نیست چه خواهد شد.

علوی با اشاره به طرح درخواست میزبانی رقابت استعدادهای برتر کشور در استان ادامه داد: این تجربه بزرگ می تواند در تعداد مدال ها موثر باشد و از مدیر کل ورزش و جوانان استان می خواهیم از طریق وزارت پیگیر موضوع شود.به گفته وی یک دوچرخه سوار مستعد معلول در حوزه بانوان داریم که قرار است در رقابت های پیش رو حاضر شود و درصد عضویتش در تیم ملی بالاست. او با گلایه از مشکلات تامین هزینه اعزام دوچرخه سواران به رقابت های کشوری در سال گذشته، گفت: در رقابت های تریال کشور در بیرجند با وجود پخش زنده تلویزیونی سه میلیون تومان از طریق حامی مالی جمع شد و در وضعیت موجود نمی شود حتی به حامی مالی فکر کرد و اگر حمایت های اداره کل ورزش و جوانان بیشتر نشود نمی توان فعالیتی انجام داد.

 

کسب 7 مدال کشوری

رئیس هیئت دوچرخه سواری افزود: سال گذشته با تمام فراز و نشیب های مالی ، حدود ۲۰ اعزام به مسابقات ورزشی شامل رقابت های لیگ و قهرمانی کشور در رشته های مختلف در دو بخش آقایان و بانوان انجام که در مجموع دو طلا، چهار نقره و یک برنز کسب شد و پنج رکاب زن هم به اردوی تیم ملی دعوت شدند که از این تعداد دو نفر از آقایان و سه نفر ازبانوان بودند و تیم تریال هم نایب قهرمان کشور شد.

وی با اشاره به حضور تیم استان به عنوان نماینده ایران در رقابت های جهانی تریال در چین ادامه داد: هر چند با توجه به سطح بالای این رقابت ها مقامی به دست نیاوردیم اما حضور در مسابقات تجربه خوبی برای دوچرخه سواران استان بود.این مسئول با اشاره به برگزاری سه دوره مسابقات استانی در شهرستان های بیرجند، قاینات و بشرویه اظهارکردکه رقابت های استقامت جاده رده های سنی در بشرویه، رقابت های کوهستان در بیرجند و استعدادهای برتر در دو بخش آقایان و بانوان در قاین برگزار شد.به گفته علوی، در راستای همگانی کردن ورزش دوچرخه سواری سه شنبه های بدون خودرو در شهرهای قاین و طبس برگزار شد و در مناسبت های مختلف دیگر نیز ۴۳ همایش دوچرخه سواری در شهرستان ها اجرایی شد.او با اشاره به فعالیت 10 هیئت فعال در شهرهای بیرجند، قاین، خوسف، شوسف، نهبندان، فردوس، بشرویه و حاجی آباد و ... ادامه داد: سال گذشته یک دوره مربیگری درجه ۳ در قاین با حضور ۲۳ نفر خانم و آقا از شهرستان ها برگزار شد.وی افزود: بر اساس اعلام فدراسیون، هیئت استان در سال ۹۷ با یک جهش ۱۷ پله ای در جایگاه ۱۳ قرار گرفته و نتایج این ارزیابی سال ۹۸ اعلام نشده است.