FARSI | ENGLISH   www.CFI.ir


پرتو آذر: مي خواهم در المپيك شركت كنم              قمری به همراه وزیر ورزش در سیستان و بلوچستان              درگذشت بانوی جوان دوچرخه سواری ایران              قمری:موفقیت‌های چهار سال گذشته را به فال نیک می‌گیریم             پیام تبریک رییس فدراسیون دوچرخه سواری به دکتر روحانی            

دوشنبه 1 آبان 1396

کلام روز

«اقتصاد مقاومتی:
تولید- اشتغال»









ورزش و سرما خوردگی

این روزا با خوردن آب سرد و ورزش کردن ، بیشتر ورزشکاران دچار سرماخوردگی میشوند که باعث افت فعالیت و قدرت آنها می شود.





تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده است اما متخصصان می‌گویند که اگر تب ندارید و علائمی‌که دارید مربوط به بینی، گلو و در کل بالای گردن باشد احتمالا ورزش بی خطر خواهد بود. اما ورزش شدید بهتر است به چند روز بعد که علائم برطرف شده اند موکول شود.


به هر حال اگر علائم آنفولانزا مانند تب، خستگی شدید، روح و روان فرد، درد عضلانی تورم و غدد لنفاوی را حداقل به مدت دو هفته دارید بهتر است قبل از ادامه دادن ورزش شدید مدتی به خود فرصت بدهید. اما برای اینکه دچار سرماخوردگی نشوید چکار کنید؟


نکته هایی برای جلوگیری از بیمار شدن:

1- رژیم غذایی متعادلی داشته باشید:

سیستم ایمنی برای فعالیت مناسب به ویتامینها و مواد معدنی نیاز دارد. اگرچه در حال حاضر یافته‌های علمی، مصرف مکملهای ویتامین که علاوه بر رژیم غذایی معمول استفاده می‌شوند را ۱۰۰% تائید نمی‌کنند. برای داشتن وزن مناسب یک قاعده خوب این است که به ازای هر نیم کیلوگرم از وزن بدن ۱۰-۱۵ کالری دریافت کنید. ۱۰ کالری برای افرادی است که تحرک ندارند و ۱۵ کالری برای افرادی است که فعال هستند.


2- از کاهش وزن شدید خودداری کنید:

رژیمهای کم کالری، گرسنگی طولانی مدت و کاهش وزن سریع به سیستم ایمنی زیان می‌رساند. کاهش وزن در اثر ورزش شدید نیز برای سیستم ایمنی مضر است.


3- خواب کافی و مناسب برای خود فراهم کنید:

اختلال خواب شدید که در آن فرد سه ساعت کمتر از حد طبیعی بخوابد باعث اختلال سیستم ایمنی می‌شود.


4- از ورزش بسیار شدید و خستگی مزمن اجتناب کنید:

بین تمرینات شدید و یا مسابقات سنگین فواصل کافی و طولانی تری در نظر بگیرید. از خودتان مراقبت کنید و به خود فرصت بدهید تا دوباره نیروی خود را به دست آورید و برای این کار عجله نکنید.


5- بیشتر اوقات دستهای خود را بشویید:

این بهترین راه پیشگیری از بیماری است. شستن ناخنها را فراموش نکنید.


6- از تماس دستها با چشمها، بینی یا دهان خودداری کنید.

بیشتر باکتریها و ویروسها از طریق تماس دست شما با سطوح آلوده منتقل می‌شوند تا از طریق هوا. بیشتر اوقات تماس دست آلوده با اعضای صورت موجب بیماری می‌شود.


7- واکسن آنفولانزا بزنید:

مخصوصا اگر سیستم ایمنی شما ضعیف شده است واکسن آنفولانزا را بزنید.


8- به حد کافی بخوابید:

کمبود خواب می‌تواند فعالیت سیستم ایمنی را کاهش دهد و شما را مستعد بیمار شدن نماید.


9- آب بیشتری بنوشید:

در پاییز و زمستان ممکن است به راحتی تشنگی نادیده گرفته شود و دچار کمبود مایع شوید. برای جلوگیری از این حالت روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.


10- ورزش مداوم با شدت متوسط داشته باشید:

سعی کنید که برنامه ی ورزشی پایدار، منظم و مداومی‌داشته باشید.


11- مصرف الکل را محدود کنید:

مصرف الکل هم منجر به کمبود آب بدن می‌شود و هم مقاومت بدن در مقابل باکتریها را کاهش می‌دهد.


12- و در آخر، به بدن خود گوش فرا دهید:

اگر احساس می‌کنید خسته هستید و ۱۰۰% توان خود را ندارید، استراحت کنید تا احساس بهتری پیدا کنید و سریعتر توان ۱۰۰% خود را به دست آورید.

این نکته رو یادتان باشد که ریکاوری بدن برای برگشتن به روزهای اوج مسلتزم رعایت تمامی نکات اصولی ورزش می باشد.

تاريخ  ارسال:شنبه 28 دي 1392 - 09:23

تعداد بازديد: 104

کد:31765-1396



    امكانات


  Free PageRank Checker

 کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به فدراسيون دوچرخه سواری جمهوري اسلامي ايران می باشد.